پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 32 - ( 9-1399 )                   جلد 16 شماره 32 صفحات 140-131 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soheili S, Ghasemizadeh P, Hosseini E. Design of vibration reducer for thrust bearing of marine shaft. Marine Engineering 2020; 16 (32) :131-140
URL: http://marine-eng.ir/article-1-799-fa.html
سهیلی سعید، قاسمی زاده پوریا، حسینی اسماعیل. طراحی کاهنده ارتعاشات برای یاتاقان تراست درخط رانش شناورها. مهندسی دریا. 1399; 16 (32) :131-140

URL: http://marine-eng.ir/article-1-799-fa.html


1- گروه مکانیک، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی،مشهد،ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه مهندسی امام حسین، تهران، ایران
چکیده:   (2914 مشاهده)
ارتعاشات طولی که از طریق پایه یاتاقان تراست به بدنه منتقل می‌شود از عوامل مهم ارتعاشات در بدنه کشتی و بوجود آوردن نویز است. در این مقاله خط رانش شناور با استفاده از روش تجزیه فرکانسی مدل‌سازی شده است. حل عددی در نرم‌افزار سیمیولینک با پاسخ تحلیلی مقایسه شده و میزان خطای کمتر از 4 درصد را نشان می‌دهد.
جهت کاهش انتقال ارتعاشات به بدنه شناور از کاهنده ارتعاشات گودوین استفاده شده است. یک روش بهینه سازی برای تنطیم ضرایب سختی، میرایی و جرم کاهنده ارتعاشات استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهند در صورت تنظیم مناسب این ضرایب، کاهنده ارتعاشات می‌تواند انتقال نیرو به بدنه شناور را تا 99 درصد کاهش دهد.
متن کامل [PDF 968 kb]   (2137 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: موتور اصلي، ماشين‌آلات و سيستم‌هاي الكتريكي
دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1399/9/20

فهرست منابع
1. Zhan,G., Zhao,Y., Tianyun, L. and Xiang, Z., , (2014),Propeller Excitation of Longitudinal Vibration Characteristics of Marine Propulsion Shafting System, Hindawi Publishing Corporation shock and vibration, pp.1-19. [DOI:10.1155/2014/413592]
2. Yari, E. and Ghasemi, H., (2014) ,Free and Forced Vibrations of a Shaft and Propeller Using the Couple of Finite Volume Method, Boundary Element Method and Finite Element Method, Computational Methods in Engineering, pp. 13-36. [DOI:10.18869/acadpub.jcme.34.2.13]
3. Wilhelmi, G. Appleman, W. and Loof, T., (1986), Composite Shafting For Naval Propulsion Systems, Naval Engineers, vol. 98, pp. 129-136, [DOI:10.1111/j.1559-3584.1986.tb03464.x]
4. Xu, D., Han, B., He, W., and Zhaogang, C.,(2016) ,Review of Advances on Longitudinal Vibration of Submarine Propulsion Shafting And its Vibration Reduction Technology, vibration enginnering, vol. 10, pp. 52-57
5. Baz, A., Gilheany, J., and Stiemel, P.,(1990), Active Vibration Control of Proprller Shaft, sound and vibration, no. 3, vol. 136, pp. 361-372 [DOI:10.1016/0022-460X(90)90450-E]
6. Goodwin, A.,(1960) ,The Design of a Resonance Changer to Overcome Excessive Axial Vibration of Propeller Shafting, Institute of Marine Engineers Transactions, vol. 72, pp. 37-63
7. Dylejko, P. G., Kessissoglou, N. J., Yan, T.C., and Norwood, J.,(2007),Optimisation of a Resonance Changer to Minimise The Vibration Transmission in Marine Vessels, Journal of Sound and Vibration, vol. 300, pp. 101-106 [DOI:10.1016/j.jsv.2006.07.039]
8. Dylejko, P. G., Kessissoglou, N. J.,(2004), Minimization of The Vibration Transmission Through The Propeller-Shafting System in a Submarine, the Acoustical Society of America, vol. 116, pp. 25-69 [DOI:10.1121/1.4785259]
9. Liu, Z. Y., and Wang, N. M.,(2009), Optimization of Dynamic Absorber Parameters for Reducing Axial Vibration of Ship Shafting, Vibration and Shock, vol. 28, pp. 184-189
10. Merz, S., Kessissoglou, N. J.,Kinns, R., and Marburg, S., (2010), Minimisation of The Sound Power Radiated by a Submarine Through Optimisation of its Resonance Changer, Journal of Sound and Vibration, vol. 329, pp. 980-993 [DOI:10.1016/j.jsv.2009.10.019]
11. Tahani, M., and Soheili, S., (2005), Frequency and Time Response of Rotors Longitudinal Vibration Using Hybrid Modeling, in 13th Annual (International) Mechanical Engineering Conference, Isfahan
12. Vassilopoulos, L., and Hamilton, M., (1980), Longitudinal Stiffness Analysis for The Propulsion Shafting Systems of The Polar CLASSICEBREAKERS, Naval Engineers, pp. 179-195 [DOI:10.1111/j.1559-3584.1980.tb05268.x]
13. Dombovari, Z., (2016), Dominant modal decomposition method, Journal of Sound and Vibration, vol. 392, pp. 56-69 [DOI:10.1016/j.jsv.2016.12.012]
14. Zhang. G., and Zhao, Y., (2012), Analysis of Vibration and Acoustic Radiation of Submarine Hull Induced by Longitudinal Vibration of Propulsion Shafting, Noise and Vibration Control, vol. 32, pp.155-158
15. Zechao. H., Lin. H., Wei. X., Zhengmin. L., Xingqian. Z., (2019), Optimization design of resonance changer for marine propulsion shafting in longitudinal vibration, ship research journal, vol. 14, pp.155-158
16. Donglin. Z.,, Fangrui. L., Zhushi. R., (2019), Study on bearing force of marine propeller induced by longitudinal vibration of propulsion shafting, Ships and Offshore Structures, pp. 162-173 [DOI:10.1080/17445302.2019.1601813]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.