پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 12 شماره 23 صفحات 121-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zakeri A, shanehsazzadeh A. The effect of optimum launching on the reduction of offshore jacket weight. Marine Engineering 2016; 12 (23) :115-121
URL: http://marine-eng.ir/article-1-348-fa.html
ذاکری علی، شانه ساززاده احمد. بررسی تاثیر اجرای بهینه عملیات به آب اندازی سکوهای شابلونی برکاهش وزن سکو . مهندسی دریا. 1395; 12 (23) :115-121

URL: http://marine-eng.ir/article-1-348-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5562 مشاهده)

یکی از روش های نصب سکوهای ثابت فلزی نوع شابلونی روش آب اندازی است. یکی از مراحل مهم در طراحی و اجرای سکو‌های دریایی بررسی شرایط سکو در حالت آب اندازی میباشد.  با انتخاب شرایط مناسب به آب اندازی، با حفظ ایمنی عملیات، وزن سکو را می­توان به مقدار قابل ملاحظهای کاهش داد. در این مقاله، در یک تحلیل پارامتری و با استفاده از نرم افزار تخصصی SACS، عوامل موثر بر مقدار نیروهای اعمال شده بر سکو‌های شابلونی در حین آب اندازی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بدین منظور دو مولفهی اصلی حداکثر نیروی توزیع شده در سکو و فاصله سکو تا کف دریا در حین آب اندازی، برای دو سکوی نفتی شابلونی با ارتفاع 81 و 75 متر، نصب شده در خلیج فارس متاثر از پارامتر های موثر آب اندازی شامل تغییر زاویه­ی چرخش، آبخور بارج، میزان شناوری و شکل هندسی مورد تحلیل قرارگرفته است. از مطالعه­ی انجام شده بر تاثیر عوامل مذکور می‌توان نتیجه گرفت که پارامترهای زاویه چرخش اولیه بارج، مخازن شناوری و آبخور بارج به ترتیب بر روی نیروی اعمال شده به سکو در حالت آب اندازی تاثیر بیشتری دارند. نتیجه این تحقیق نشان می دهد اجرای کنترل شده و بهینه مرحله آب اندازی و اصلاح پارامترهای موثر بر آن علی الخصوص زاویه چرخش و شناور می تواند باعث کاهش 20 درصدی نیروهای آب انداری و درنتیجه کاهش 4 درصدی وزن سکو گردد.

متن کامل [PDF 785 kb]   (2154 دریافت)    
نوع مطالعه: يادداشت فنی | موضوع مقاله: سازه های ساحلی
دریافت: 1393/5/31 | پذیرش: 1395/8/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.