پیام خود را بنویسید
دوره 9، شماره 17 - ( 6-1392 )                   جلد 9 شماره 17 صفحات 94-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassan-Pour H, Karimi-Esfehani M, Timoori M. A Survey of Human Factors in High Speed Crafts . Marine Engineering 2013; 9 (17) :87-94
URL: http://marine-eng.ir/article-1-221-fa.html
حسن پور حسینعلی، کریمی اصفهانی محمد، تیموری مهدی. بررسی عوامل انسانی در شناورهای تندرو . مهندسی دریا. 1392; 9 (17) :87-94

URL: http://marine-eng.ir/article-1-221-fa.html


1- گروه مهندسی صنایع، دانشگاه جامع امام حسین(ع)؛
2- پژوهشکده دریایی دانشگاه جامع امام حسین(ع)؛
چکیده:   (8238 مشاهده)
استفاده عملیاتی شناورهای تندرو ممکن است موجب ایجاد صدمات فیزیکی به خدمه شده و در نتیجه کاهش عملکرد را به همراه خواهد داشت. هدف از تحقیق جاری، تحلیل عوامل انسانی1 در شناورهای تندرو می باشد. در این پژوهش، ابتدا با انجام یک تحقیق میدانی (با مشارکت 57 کاربر)، مشکلات ارگونومیک2 خدمه شناورها در یک سازمان دریایی شناسایی شد. روایی و پایایی تحقیق میدانی نیز اثبات شده است. سپس با انجام تحقیق دوم، اندازه های بدن خدمه (در یک نمونه30 تایی) بدست آمد. همچنین ابعاد داخلی (صندلی و کابین) دو شناور رایج سازمان اندازه گیری شد. با مقایسه نتایج دو تحقیق و اندازه های داخلی شناورهای رایج، فاصله بین وضعیت فعلی و مطلوب شناورها از جنبه عوامل انسانی تحلیل گردید. مطابق یافته های تحقیق، درصد بسیاری از خدمه، به درد در ناحیه زانو، پشت و گردن دچار می باشند که به دلیل فقدان یک صندلی و کابین ارگونومیک است. از آن جا که تحقیق جاری در ایران جدید است، نتایج آن می تواند در طراحی، ساخت، خرید و نیز بهبود ابعاد داخلی شناورها (در ناحیه صندلی و کابین) استفاده شود.
متن کامل [PDF 1896 kb]   (3818 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: شرايط محيطي و زيست محيطي
دریافت: 1391/9/1 | پذیرش: 1392/1/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.