پیام خود را بنویسید
دوره 2، شماره 1 - ( 12-1384 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 29-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzad M, Salmasi H, Kazemzade Hanani S, Seif M S. **Using Several Structure-Fluid Coupling Models to Investigate on Vibration Characteristics in Locking Area. marine-engineering. 2006; 2 (1) :29-44
URL: http://marine-eng.ir/article-1-19-fa.html
بهزاد مهدی، سلماسی حمید، کاظم زاده حنانی سیامک، سیف محمدسعید. بکارگیری مدل های مختلف کوپل شدگی سیال - جسم برای بررسی مشخصه های ارتعاشی در ناحیه قفل شدگی. مهندسی دریا. 1384; 2 (1) :29-44

URL: http://marine-eng.ir/article-1-19-fa.html


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (15554 مشاهده)

این مقاله به بررسی مدل های مختلف کوپل شدگی سیال - جسم بر رفتار ارتعاشی جسم می پردازد. با ارائه یک مدل ریاضی و با استفاده از معادلات پایه ارتعاشات، تحلیل دینامیکی برای یک سیستم یک درجه آزادی صورت گرفته است. برخی از پارامترهای مدل با توجه به نتایج آزمایشگاهی تعیین گردیده‌اند. برای بررسی تاثیر متقابل جسم-جریان سیستم معادلات کوپل‌شده شامل معادله ارتعاشی جسم و معادله واندرپل جهت تعیین ضریب برا، در نظر گرفته شده است. معادلات ارائه شده بصورت معادلات دیفرانسیل غیرخطی درجه دوم می‌باشند که بصورت همزمان حل می‌گردند. با حل عددی معادلات، نتایج برای سه مدل مختلف کوپل‌شدگی بدست آمده است؛ مدل کوپل‌شدگی جابجایی که در آن نیروی وارد بر جسم تابعی از جابجایی است، مدل کوپل شدگی سرعت و مدل کوپل‌شدگی شتاب. نتایج حاصله شامل پاسخ زمانی، مقدار ضریب برا و دامنه ارتعاشات در حالت پایدار می‌باشد. با عبور از ناحیه قفل‌شدگی زاویه فاز بین حرکت جسم و ضریب برا به مقدار قابل‌ ملاحظه‌ای تغییر می‌کند که با نتایج آزمایشگاهی تطابق دارد. همچنین دامنه ارتعاشات در حالت پایدار برای سه مدل کوپل‌شدگی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه و صحت آنها بررسی شده است.

واژه‌های کلیدی: ارتعاشات، قفل‌شدگی، رایزر، گردابه، جریان
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه کشتی
دریافت: 1389/4/24 | پذیرش: 1392/7/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.