پیام خود را بنویسید
دوره ۲۰، شماره ۴۴ - ( ۷-۱۴۰۳ )                   جلد ۲۰ شماره ۴۴ صفحات ۱۰۸-۹۴ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghados D, Yousefi H. Investigating the training of new technologies in line with the management of the acceptance of unmanned ships (limitations and capacities) with emphasis on existing infrastructures in Imam Khomeini port. Marine Engineering 2024; 20 (44) :94-108
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1125-fa.html
تقدس داوود، یوسفی همایون، اسماعیل دوست محمد. بررسی آموزش فناوری های نوین در راستای مدیریت پذیرش کشتی های بدون سرنشین (محدودیت ها و ظرفیت ها) با تاکید بر زیرساخت های موجود در بندر امام خمینی. مهندسی دریا. ۱۴۰۳; ۲۰ (۴۴) :۹۴-۱۰۸

URL: http://marine-eng.ir/article-۱-۱۱۲۵-fa.html


۱- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
۲- دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
۳- استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
چکیده:   (۴۷۴ مشاهده)
امروزه ورود فناوری­ها به صنایع مختلف علاوه بر ارتقاء بهره وری، باعث بهبود ایمنی می شود. همچنین، وسایل نقلیه خودران به صنعت کشتیرانی مانند سایر روش های حمل و نقل مانند؛ حمل و نقل هوایی، حمل و نقل عمومی و بخش اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند. مفهوم کشتی بدون سرنشین برای اولین بار در دهه 1980 در کتاب "کشتی‌ها و کشتیرانی فردا" معرفی شد که در آن رولف شونکنخت (نویسنده کتاب) اشاره می‌کند که در آینده کاپیتان‌ها وظایف خود را از یک ساختمان اداری در خشکی انجام خواهند داد و کشتی‌ها با استفاده از کامپیوتر هدایت خواهند شد. از آن زمان، توسعه کشتی‌های خودمختار قابل توجه بوده است و همچنین کاربردهای این کشتی های بدون خدمه، از فعالیت های نقشه برداری و تحقیقات علمی دریایی تا دفاع نظامی را شامل می شود. کشتیرانی به وسیله کشتی های بدون سرنشین به عنوان یک موضوع مورد بحث در مورد آینده حمل و نقل دریایی است و مزایای زیادی برای صاحبان کشتی، صنعت کشتیرانی، محیط زیست و غیره دارد. قطعاً ورود کشتی های بدون سرنشین باعث افزایش ایمنی ناوبری خواهد شد و به دنبال آن حوادث مختلف دریایی به طور چشمگیری کاهش خواهند یافت. در این تحقیق، زیرساخت های موجود بندر امام خمینی جهت پذیرش کشتی‌های بدون سرنشین مورد بررسی قرار می­گیرند تا محدودیت­ها و ظرفیت‌های این بندر جهت پذیرش این نوع کشتی ها مشخص شود. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی است. با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای 12 عامل اثرگذار در پذیرش شناورهای بدون سرنشین شناسایی شدند و توسط 90 نفر از کارشناسان امور دریایی و بندری مجتمع بندری امام خمینی مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا داده های کیفی از طریق مطالعات کتابخانه ای (مطالعه تحقیقات بین المللی) و مصاحبه با خبرگان تحقیق شامل 10 نفر از کارشناسان امور دریایی و بندری مجتمع بندری امام خمینی که بر موضوع کشتی های بدون سرنشین تسلط داشتند، استخراج شدند. سپس برای جمع‌آوری داده های کمی از روش میدانی و توزیع پرسشنامه محقق ساخته بین جامعه آماری تحقیق استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش سوالات عمومی و تخصصی است که در بخش عمومی سوالاتی در ارتباط با شغل، سابقه کاری و تحصیلات پاسخ دهندگان و در بخش تخصصی، 12 سوال مربوط به کشتی های بدون سرنشین و بندر امام خمینی مطرح شدند. روایی به دقت اندازه گیری اشاره دارد (اینکه آیا نتایج واقعاً نشان دهنده چیزی است که قرار است اندازه گیری کنند). در این تحقیق روایی پرسشنامه از طریق نظرسنجی از خبرگان حوزه بندری و دریایی و اساتید دانشگاهی مورد تایید قرار گرفته است. پایایی به سازگاری یک اندازه گیری اشاره دارد (آیا نتایج را می توان تحت شرایط یکسان بازتولید کرد). در این تحقیق پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. تحلیل اولیه با استفاده از آزمون دوجمله ای، 7 محدودیت و 5 ظرفیت این بندر را نشان داده است. در بخش اولویت بندی از تکنیک سلسله مراتبی استفاده شد. که نتایج آن نشان داد در میان عوامل گروه ظرفیت، عامل وجود اپراتورهای شایسته برای ناوبری و مدیریت این کشتی ها با امتیاز 238/0 و در میان عوامل گروه محدودیت، عامل وجود مرجع قضایی شایسته در ارتباط با مسائل حقوقی کشتی های بدون سرنشین با امتیاز 267/0 مهمترین عوامل شناسایی شدند. در ارتباط با وجود مرجع قضایی شایسته در ارتباط با مسائل حقوقی کشتی های بدون سرنشین پیشنهاد می شود خبرگان حوزه قضایی استان های ساحلی کشور با کارشناسان خبره و بخش حقوقی کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی جلسه هم اندیشی برگزار و دستورالعملی واحد برای بررسی انواع مشکلات قضایی محتمل توسط این نوع کشتی ها وضع شود. در ارتباط با وجود قوانین و مقررات ملی در خصوص نحوه پذیرش، ارائه خدمات و تعامل با کشتی های بدون سرنشین پیشنهاد می شود مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی با الگوبرداری از مقررات سازمان جهانی دریانوردی در خصوص شناورهای بدون سرنشین و با بهره گیری از نظرات خبرگان دریایی و بندری و حقوقی، دستورالعمل داخلی برای این نوع شناورها تدوین کنند.

 
متن کامل [PDF 1351 kb]   (۱۷۳ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه کشتی
دریافت: 1403/6/19 | پذیرش: 1403/10/30

فهرست منابع
1. Burmeister, H.C.; Bruhn, W.; Rødseth, Ø.J.; Porathe, T., (2020), Autonomous unmanned merchant vessel and its contribution towards the e-Navigation implementation: The MUNIN perspective. Int. J. E-Navig. Marit. Econ. 1, 1-13. [DOI:10.1016/j.enavi.2014.12.002]
2. Veal, R. Tsimplis, M. Serdy, A., (2019), The Legal Status and Operation of Unmanned Maritime Vehicles. Ocean Development & International Law, 1-26. [DOI:10.1080/00908320.2018.1502500]
3. Moradi, Y., Bachari, L., Ghoharshad, M., Afshari, N., (2020), The role of self-driving ships in reducing human errors and Improving maritime safety. The first engineering and technology conference, Tabriz. (In Persian).
4. Wahlström, M. Hakulinen, J. Karvonen, H. Lindborg, I., (2017), Human Factors Challenges in Unmanned Ship Operations-Insights from Other Domains. Procedia Manuf. 3, 1038-1045. [DOI:10.1016/j.promfg.2015.07.167]
5. Boviatsis, M., Vlachos, G. (2022), Sustainable Operation of Unmanned Ships under Current International Maritime Law. Sustainability, 14, 7369. https://doi.org/10.3390/su14127369 [DOI:10.3390/su14127369.]
6. Zhang, D.; Han, Z.; Zhang, K.; Zhang, J.; Zhang, M.; Zhang, F., (2022), Use of Hybrid Causal Logic Method for Preliminary Hazard Analysis of Maritime Autonomous Surface Ships. J. Mar. Sci. Eng. 10, 725. [DOI:10.3390/jmse10060725]
7. Kiani, J. Jafari, H, (2023), The effect of using new vessels on the security of the borders of the Caspian Sea. The Journal of Marine Engineering, Volume 19, Issue 41 (10-2023), Tehran. (In Persian). [DOI:10.61186/marineeng.19.41.134]
8. Issa, M.; Ibrahim, H.; Ilinca, A.; Hayyani, M. (2019), A Review and Economic Analysis of Different Emission Reduction Techniques for Marine Diesel Engines. Open J. Mar. Sci. 9, 148-171. [DOI:10.4236/ojms.2019.93012]
9. Levander, O. (2017), Autonomous ships on the high seas. IEEE Spectr. 54, 26-31. [DOI:10.1109/MSPEC.2017.7833502]
10. Wróbel, K.; Montewka, J.; Kujala, P., (2022), Towards the development of a system-theoretic model for safety assessment of autonomous merchant vessels. Reliab. Eng. Syst. Saf, 178, 209-224. [DOI:10.1016/j.ress.2018.05.019]
11. Poikonen, J. (2020), Technologies for marine situational awareness and autonomous navigation. AAWA Adv. Auton, Waterborne Appl, 15-30.
12. Parsaei, A. Forouzani, H. Binesh, A. (2023), Experimental and Numerical analysis of an unmanned twin -hull surface vessel (USV) hydrodynamic resistance and behavior, The Journal of Marine Engineering, Volume 19, Issue 40 (11-2023), Tehran. (In Persian). [DOI:10.61186/marineeng.19.40.63]
13. Bibuli, M., Caccia, M., Lapierre, L., Bruzzone, G. (2020) Guidance of unmanned surface vehicles: Experiments in vehicle following. IEEE Robotics & Automation Magazine, 19(3), 92-102 [DOI:10.1109/MRA.2011.2181784]
14. Jovanovi'c, I.; Vladimir, N.; Perˇci'c, M. Koriˇcan, M., (2022), Effect of potential autonomous short-sea shipping in the Adriatic Sea on the maritime transportation safety. In Proceedings of the 32nd European Safety and Reliability Conference (ESREL 2022), Dublin, Ireland, 28 August-1 September. [DOI:10.3850/978-981-18-5183-4_R15-07-169]
15. Peeters, G.; Kotzé, M.; (2020), An unmanned inland cargo vessel: Design, build, and experiments. Ocean Eng. 201, 107056 [DOI:10.1016/j.oceaneng.2020.107056]
16. Edalatfar, I., Shojapourian, S., Mousa Soori, M., (2023), Providing a Solution to Reduce the Responsibility of the Maritime Transportation Operator in Dealing with Presumption of Responsibility., The Journal of Marine Engineering, Volume 19, Issue 41 (12-2023), Tehran. (In Persian). [DOI:10.61186/marineeng.19.41.42]
17. Jiang, Z.; Zhang, J. (2022), A Prototype Design and Sea Trials of an 11,000 m Autonomous and Remotely-Operated Vehicle Dream Chaser. J. Mar. Sci. Eng, 10, 812. [DOI:10.3390/jmse10060812]
18. Ramos, M.A.; Utne, I.B.; Mosleh, A. (2019), Collision avoidance on maritime autonomous surface ships: Operators' tasks and human failure events. Saf. Sci.116, 33-44. [DOI:10.1016/j.ssci.2019.02.038]
19. Ziajka, E. Montewka, J., (2021), Costs and Benefits of Autonomous Shipping-A Literature Review. Appl. Sci, 11, 4553-4569. [DOI:10.3390/app11104553]
20. Amro, A., (2020), Vasileios, G. Katsikas, S. Connect and Protect: Requirements for Maritime Autonomous Surface Ship in Urban Passenger Transportation. Computer Security: ESORICS International Workshops, CyberICPS, SECPRE, SPOSE, and ADIoT, Luxembourg City, Luxembou. [DOI:10.1007/978-3-030-42048-2_5]
21. Bachari, L., (2018), Review of international maritime laws governing unmanned ships. The second international conference on jurisprudence and law, advocacy and social sciences, Hamadan. (In Persian).
22. Healey, A. Horner, D. Kragelund, S. Wring, B., Monarrez, A., (2017), Collaborative unmanned systems for maritime and port security operations. Naval Postgraduate School Monterey CA Center for Autonomous Underwater Vehicle Research. DTIC Document.
23. Zhuang, J., (2011), Motion planning of USV based on marine rules. Procedia Engineering, 15, 269-276. [DOI:10.1016/j.proeng.2011.08.053]
24. Nzengu, Wa. Faivre, Jérôme. Pauwelyn, Ann. Bolbot, Victor., (2021), Regulatory framework analysis for the unmanned inland waterway vessel. WMU Journal of Maritime Affairs volume, 20, 357-376. [DOI:10.1007/s13437-021-00237-z]
25. Ringbom, H. Veal, R., (2017), Unmanned ships and the international regulatory framework.
26. Veal, R. Tsimplis, M. Serdy, A., (2019), The Legal Status and Operation of Unmanned Maritime Vehicles. Ocean Development & International Law, 1-26. [DOI:10.1080/00908320.2018.1502500]
27. Zolich, A.; Palma, D.; Kansanen, K.; Fjørtoft, K.; Sousa, J.; Johansson, K.H.; Jiang, Y.; Dong, H.; Johansen, T.A. (2019) Survey on communication and networks for autonomous marine systems. J. Intell. Robot. Syst. 95, 789-813. [DOI:10.1007/s10846-018-0833-5]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.