پیام خود را بنویسید
دوره 8، شماره 16 - ( 12-1391 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 105-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ezzati M, zeinoddini M. An Experimental/Numerical Study on the Sensitivity of Axial Compressive Load Bearing Response of Steel Tubular to Geometrical Imperfections. marine-engineering. 2013; 8 (16) :95-105
URL: http://marine-eng.ir/article-1-224-fa.html
عزتی مهدی، زین الدینی مصطفی. بررسی آزمایشگاهی و عددی حساسیت باربری محوری فشاری اعضای لوله‌ای فولادی به ناراستی‌های هندسی. مهندسی دریا. 1391; 8 (16) :105-95

URL: http://marine-eng.ir/article-1-224-fa.html


1- دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده:   (12435 مشاهده)
اعضای لوله‌ای درعمل به دلیل فرآیند ساخت و آسیب‌های وارده در مراحل حمل و نقل و نصب لوله فاقد یک هندسه استوانه‌ای کامل و بی‌نقص هستند. در واقع ناراستی‌هایی در مقطع و طول آن‌ها وجود دارد. حضور ناراستی‌ می‌تواند بر رفتار اعضای لوله‌ای مقابل بارهای وارده تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. در این پژوهش، تاثیر حضور ناراستی بر رفتار اعضای لوله‌ای تحت بارگذاری یک سویه محوری فشاری به صورت آزمایشگاهی و مدل‌سازی عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا چهار نمونه آزمایشگاهی از لوله فولادی با درجه X70 و با نسبت قطر به ضخامت (D/t) 22 پس از انجام اسکن سه بعدی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. نتایج نشان دادند که حضور ناراستی در اعضای لوله‌ای منجر به بروز کمانش محلی در لوله شده و بر تنش فشاری حداکثر قابل تحمل در عضو (σ_L) و کرنش معادل آن(ε_L) تاثیر گذار است. هندسه ناراستی در نظر گرفته شده در مدل عددی بر اساس مودهای مختلف کمانش در اعضای لوله‌ای می‌باشد. نتایج حاصل از مدل‌سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی با یکدیگر مقایسه شده و به طور کلی مطابقت قابل قبولی مشاهده شده است. در ادامه از مدل عددی به منظور بررسی تاثیر عواملی مانند هندسه ناراستی، دامنه ناراستی (A)، نسبت D/t و نسبت λ/L استفاده شده است. نتایج نشان دادند که مودهای بالاتر و متقارن، تاثیر بیشتری بر رفتار یک سویه فشاری اعضای لوله‌ای دارد. با افزایش دامنه ناراستی، σ_L و ε_L کاهش می‌یابند اما مرتبه کاهش هر دو پارامتر متاثر از هندسه ناراستی و نسبت D/t و λ/L است. با توجه به نتایج به‌دست آمده مشخص است که تاثیر ناراستی بر ε_L بسیار بزرگتر از تاثیر ناراستی بر σ_L است.
متن کامل [PDF 4817 kb]   (2985 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1391/10/1 | پذیرش: 1392/7/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.