OTHERS_CITABLE
تاثیر ابعاد هندسی بدنه سکوی پایه کششی در پاسخ سازه تحت اثر امواج
سکوی پایه کششی (TLP) بعنوان یک سازه مناسب برای استخراج نفت در اعماق زیاد، شامل بخشهای پی، تندونها، رایزرها، بدنه و عــرشـــــه می باشدکه در بین آنها بدنه (HULL) از نظر نیروهای هیدرودینامیکی، وزن و هزینه بسیار حائز اهمیت میباشد. بدنه از ستونهای قائم، پنتون های افقی و مهاربندها با مقطع دایروی، مستطیلی یا مربعی تشکیل میشود. در طراحیهای اخیر و بهبود یافته بدنهTLP از پوستههای استوانهای با قطر بزرگتر برای ستونها و پنتونها که دارای حلقههای سخت کننده محیطی و تیرهای فرعی طولی برای کنترل بهتر، پایداری بیشتر سازه و مقاومت در برابر آسیب هستند، استفاده میشود. با توجه به اینکه یکی از نیروهای اصلی وارد بر بدنهTLP ناشی از نیروی امواج میباشد، ابعاد هندسی بدنه میتواند عامل مهمی در عملکرد بهینه و همچنین صرفه جویی اقتصادی در یک سکوی TLPباشد. در این رابطه می توان با ارائه نسبتهای هندسی مناسب در بدنه، به روند طراحی اولیه کمک نمود به نحویکه عملکرد و ایمنی بهتری را انتظار داشت. در این مقاله اثر پارامترهای بی بعد هندسی بدنه TLP مانند نسبت حجم ستونها به حجم کل بدنه و اثر پارامترهای زاویه تابش موج و تعداد ستون در یک سکوی اجرا شده با تغییر ابعاد هندسی بدنه و با ثابت قرار دادن پارامتر های حجم کل بدنه، حجم مستغرق بدنه، پیشکشیدگی تندونها و وزن بدنه، تحت اثر امواج حداکثری با استفاده از نتایج نرم افزارABAQUS، مورد بررسی قرار گرفته و حدود مناسب ابعاد اولیه پیشنهاد گردیده است.
http://marine-eng.ir/article-1-36-fa.pdf
2013-10-19
1
11
سکوی پایه کششی
تندون
بدنه
تحلیل دینامیکی
امواج حداکثری
طراحی اولیه
**The Effect of TLP’s Hull Geometry on The Platform Responses Under Waves
Tension leg platforms are compliant structures for oil extraction in deep water consisting of hull, deck foundation, tendons and risers. The hull is very important part of a TLP from functionality, weight and cost point of views that is made of vertical column and horizontal pontoon with circular and rectangular sections. The hull geometry plays very important rule in optimum action of the structure. The ratio of columns volume to total volume ( ), that is the function of pontoon length ( ), column length ( ), pontoon diameter ( ), column diameter ( ), is an important parameter in structure response against waves loading. In the present research a parametric study has been carried out to investigate the effect of hull geometry on TLP’s responses under wave attack. A wide range of geometric parameters have been considered. A number of models have been set up by changing pontoon length, column length, pontoon diameter and column diameter. In these models the displacement volume, total volume and tendons’ tension were kept constant. Then the structural models were analyzed under wave load using a finite element software. In this paper, results of this parametric study is presented and discussed. Based on these results, appropriate range of dimensionless geometry parameters are proposed for conceptual design of TLPs hull.
http://marine-eng.ir/article-1-36-en.pdf
2013-10-19
1
11
TLP
Tendon
Hull Geometry
Wave Loading
Behzad
Habibi
1
Tarbiat Modarres University
AUTHOR
Mehdi
Shafiefar
2
Tarbiat Modarres University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روشهای احتمالاتی در تحلیل سکوهای ثابت فلزی دریایی خلیج فارس تحت بارگذاری امواج
در این مقاله با استفاده از دو روش مختلف محاسبه احتمال گسیختگی سکوهای دریایی در مقابل بارهای محیطی، مطالعات احتمال گسیختگی سه سکوی نمونه واقع در خلیجفارس انجام شده است. در روش اول، عدم قطعیتهای موجود در محاسبه احتمال گسیختگی به صورت یک ضریب بزرگنمایی در تحلیلها دخالت داده میشود، حال آنکه این عدم قطعیتها در روش دوم، به صورت مستقیم و برای هر پارامتر به صورت جداگانه اثر داده شده است. در این مقاله با توجه به دادههای آماری موجود، منحنیهای خطر ارتفاع امواج در محدوده ساخت سکوها که برای محاسبه احتمال گسیختگی مورد نیاز میباشد، محاسبه شدهاند. در نهایت پس از محاسبات احتمال گسیختگی طبق دو روش فوق، یک مقایسه تحلیلی بین دو روش انجام گرفته شد. این روش میتواند برای ارزیابی سکوهای موجود و تحلیل ظرفیت سکوهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.
http://marine-eng.ir/article-1-37-fa.pdf
2013-10-19
13
24
سکوی ثابت فلزی دریایی
تحلیل بارافزون
احتمال گسیختگی
**Probabilistic-Based Methods For Jacket Type Offshore Platforms In Persian Gulf Subjected To Wave Loading
In this paper, using two different methods, probability of failure is calculated for three offshore platforms in Persian Gulf. In first method, uncertainties are applied as a magnification factor in calculation of failure probability, whereas in the second method these uncertainties are considered directly for uncertainty parameters. The parameters of wave height hazard curve for eight directions of platforms with statistical analysis were obtained. These parameters are necessary for calculation of failure probability. Finally an analytical comparison has been carried out between two mentioned methods. These methods can be used for assessment of existing platforms and capacity analyses of new platforms.
http://marine-eng.ir/article-1-37-en.pdf
2013-10-19
13
24
jacket
offshore platform
pushover analysis
probability of failure
Persian Gulf
Behrooz
Asgarian
1
Khaje Nasir Toosi University of Technology
AUTHOR
Seyed Mehdi
Afzali
2
Khaje Nasir Toosi University of Technology
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ارتعاشات زیان بخش ناشی از امواج دریا، بر بیماران با شرایط بحرانی حمل شونده در شناورهای دریایی
حمل بیماران با شرایط بحرانی مثل بیماری های ناشی از سکته های قلبی و مغزی و یا ضربات مغزی و ستون فقرات در جادهها و بلاخص بر روی دریا، از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد. شتاب شدید وارد بر بیمار در اثر ارتعاشات شناور تندرو بر روی امواج، یکی از عوامل مرگ بیماران گزارش شده است. برای کاهش این خطر ضروری است، میزا ن شتابی که در اثر این جابجائی بر بیمار وارد میشود، بررسی و شناسائی گردد، تا با طراحی تجهیزات مناسب این خطر را کاهش داد. عدم توجه به طراحی و ساخت سیستمهای مناسب برای انتقال بیماران روی شناورهای دریایی، باعث شده است که سالانه تعدادی از کارکنان کشتیها و یا ساکنین جزایری که دارای تجهیزات پزشکی کافی نیستند در موقع حمل به ساحل شهرهای بزرگ با خطرات جدی روبرو شوند و جاذبیت کار کردن در چنین محیطهائی شدیداً کاهش یافته و صنایع دریا ئی با مشکل جدی روبرو گردد. لذا بسیار ضروری است که خطرات ناشی از لرزش های وارد بر بیماران در زمان حمل با شناورهای دریایی شناسائی و تحلیل گردد. در این مقاله ارتعاشات وارد بر بیمار در اثرحمل او توسط شناورهای تندرو دریایی مورد بررسی قرار گرفته است، تا بتوان از نتایج آن شرایط حمل بیمار را بهبود بخشید.
http://marine-eng.ir/article-1-38-fa.pdf
2013-10-19
25
37
ارتعاش
حمل بیمار
شناورهای دریائی
موج دریا
شرایط بحرانی
**Investigations of harmful Vibration on Critically Sick Person During Sea Transportation
Transferring patients under critical conditions such as heart attack, stroke or transient ischemic attack (TIA), and head and backbones injuries is very important, specially transportation on sea because of high level of vibration of ship due to the sea waves is very critical. Many injured persons who work on ships or offshore platform with specialist hospitals are under critical dangers of their life because of their transportation with sea vehicles. In this paper a dynamic analysis is presented to investigate the effect of sea wave on the peak acceleration of critically seek persons during transporting them on a sea. With this information equipments can be designed and installed to transfer patients safer and healthier on sea.
http://marine-eng.ir/article-1-38-en.pdf
2013-10-19
25
37
Vibration
transportation
ship
critically conditions
sea waves
Firouz
Bakhtiari nejed
1
Amirkabir University of Technology
AUTHOR
Mehdi
Jabarzadeh
2
Amirkabir University of Technology
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
محاسبات پسای موج سازی یک شناور
این مقــاله با استفاده از روش المان مرزی BEM (Boundary Element Method) برای محاسبات پسای موج سازی شناور مورد بررسی و تحلیل عددی قرار گرفته است. در این روش سطح جسم و سطح آزاد را به المان های چهار وجهی تقسیم نموده و با استفاده از قضیه گرین، برای هر نقطه از میدان جریان معادله انتگرالی پتانسیل سرعت را روی جسم و سطح آزاد اعمال نموده و با تشکیل سیستم معادلات و اعمال شرایط مرزی، پتانسیل سرعت را تعیین می نمائیم. سپس با مشتق گیری از پتانسیل مقادیر فشار و نیروها محاسبه می شوند. این محاسبات شامل پسای موج سازی و اثرات عمق غوطه وری جسم و تغییرات ارتفاع موج در بالای جسم (روی سطح آزاد) است. ابتدا محاسبات را برای یک بیضیگون انجام داده ایم که نتایج قابل قبولی بدست آمده است. سپس محاسبات را برای شناور UV11 اعمال نمودیم. نتایج حاصل نشان میدهد که این روش از قابلیت بالایی برخوردار است و یک ابزار مناسب و قوی برای تحلیل و محاسبات پسای موج سازی شناورهای زیرسطحی و سطحی است.
http://marine-eng.ir/article-1-39-fa.pdf
2013-10-19
39
48
روش المان مرزی
شناور زیرسطحی
پسای موج سازی
اثر عمق غوطه وری
**Computations of Wave - Making Drag for Underwater Vehicle
This paper is presents The computation of the wave-making drag of underwater vehicle by boundary element method (BEM). The method is employed constant strength doublet and source distributions on each quadrilateral element representing the body and free surface. Using Green’s function, boundary integral equation is constituted for all elements by a matrix form to determine the potential on each element, and then calculate the pressure and wave-making drag at different vehicle speeds and water depths. The computed results indicate that the present method is in good agreement with other results and, its results are shown that the method is more capable and powerful tool for prediction and analysis of wave-making drag of underwater (UV11) vehicle.
http://marine-eng.ir/article-1-39-en.pdf
2013-10-19
39
48
Boundary Element Method (BEM)
Underwater Vehicle
Wave-Making drag
Submerged Depth Effect
Hassan
Ghasemi
1
Amirkabir University of Technology
AUTHOR
Hamid Reza
Shahifar
2
Azad University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی پایداری موج شکن های شکل پذیر بر اساس نتایج آزمایشگاهی
در تحقیق حاضر با استفاده از نتایج آزمایشگاهی، وضعیت نیمرخ تغییرشکل یافته موجشکنهای شکلپذیر، در فرآیند برخورد امواج در طول زمان مورد بررسی قرار گرفتهاست. در این راستا ابتدا 7 پارامتر مستقل موثر بر پایداری سازه که در مطالعات آزمایشگاهی دستخوش تغییر قرار گرفتهاند، شناسایی شده و تاثیر آنها در پارامترهای هندسی معرف پایداری (6 پارامتر)، بررسی شده است. این 6 پارامتر وابسته به نحوی انتخاب شدهاند که با کمترین تعداد ممکن، هندسه تغییرشکل یافته سازه را به طور کامل تبیین کنند.
در ادامه برای بدست آوردن مقدار این پارامترها، روابطی بر اساس مدلهای آماری ارائه شدهاند که بر حسب 7 پارامتر مستقل موثر میباشند. همچنین تلاشهای انجام گرفته در جهت افزایش هر چه بیشتر اعتبار و قدرت این روابط نیز نمایش داده شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در انتها با استفاده از نتایج بدست آمده، نرمافزاری به نام IB برنامهریزی شده که به کمک آن، نتایج این تحقیق با نرمافزار Breakwat و همچنین با نتایج آزمایشهای انجام شده مورد مقایسه قرار گرفتهاست.
http://marine-eng.ir/article-1-40-fa.pdf
2013-10-19
49
61
موج شکن شکل پذیر
پایداری
مطالعات آزمایشگاهی
نرم افزارIB
مدلهای آماری
**An Investigation on Stability of Reshaping Breakwaters Using Experimental Data
This paper presents results of an experimental investigation on stability of reshaping breakwaters. Results of 82 test cases have been used to study the reshaped profile condition of such breakwaters during the process of wave attacks. In this research, first 7 independent parameters having significant effects on structure stability have been identified and their consequence on geometric parameters of stability (6 parameters) have been studied. These 6 dependant parameters are selected so that they show completely the deformed geometry of the structure with the least probable tries. Then, using experimental data and fitting them to various statistical models, some formulae are suggested for estimation of geometrical parameters of reshaped profiles. Also efforts to increase the validity of these experimental formulae are presented. Finally a software called IB has been developed using results of the present research. Then comparisons have been made between IB and BREAKWAT program. Results show that BREAKWAT fails to predict the reshaped profile in some test cases.
http://marine-eng.ir/article-1-40-en.pdf
2013-10-19
49
61
Reshaping breakwater
Stability
Experimental studies
IB software
Statistical models
Reshaped profile
Peyman
Ezabad
1
Tarbiat Modarres University
AUTHOR
Mehdi
Shafiefar
2
Tarbiat Modarres University
AUTHOR
Naser
Shirian
3
Tarbiat Modarres University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
محاسبات جریان پتانسیل بدون لیفت با استفاده از فرمول کاچی
در این مقاله فرمول بندی جریان پتانسیل بدون لیفت برای محاسبه سرعت وپتانسیل آشفته وسرعت کامل مورد بررسی قرارگرفته است. بااستفاده ازروش " افزایش وکاهش همزمان " معادلات کلی انتگرالی بدست آمده است و سپس این معادلات گسسته گردیده اند. حل معادلات با استفاده از روش مربعات گوسی یاهر روش عددی مرتبه بالا امکان پذیر است. مثالهای عددی برای بیضی و هیدروفیل جاکوفسکی حل شده و با محاسبات تحلیلی مقایسه گردیدهاند. نتایج محاسبات بیانگر آن است که با استفاده از فرمول کاچی در محاسبات جریان پتانسیل مقادیر بسیار دقیق سرعت و فشار در روی سطح جسم را می توان بدست آورد.
http://marine-eng.ir/article-1-41-fa.pdf
2013-10-19
62
69
روش المان مرزی
جریان پتانسیل
فرمول کاچی
CALCULATION OF NON LIFTING POTENTIAL FLOW USING DESINGULARIZED CAUCHY\'S FORMULA
This paper discusses the disturbance velocity and potential as well as the total velocity formulation for non lifting potential flow problem. The problem is derived based on the Cauchy method formulation. The adding and subtracting back technique is used to desingularize the integral equations. The desingularized boundary integral equations are then discretized. The discretized equations can be evaluated using an arbitrary high order Gaussian quadrature or any other numerical integration method. Numerical examples for ellipse and Joukowski airfoil are calculated and compared with the analytical solution. It is shown that the usage of a desingularized Cauchy's formula in potential flow computation leads to an efficient and an accurate determination of the velocity and pressure on the body surface.
http://marine-eng.ir/article-1-41-en.pdf
2013-10-19
62
69
Boundary Element Method
Potential Flow
Cauchy Formula
Desingularization
Mahmoud
Ghiasi
1
Amirkabir University of Technology
AUTHOR