مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1401
11
1
gregorian
2023
2
1
18
37
online
1
fulltext
fa
بررسی تجربی تاثیر پارامترهای هندسی پلههای عرضی بر درگ شناور تندروی تک بدنه در زوایای جانبی مختلف بدنه شناور
Experimental Study of Geometric Parameters of transverse Steps on High Speed vessels drag at different deadrise angle of the vessels body
هیدرودینامیک کشتی
Ship Hydrodynamic
مقاله پژوهشي
Research Paper
<span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:">با بررسی پژوهش­های انجام شده در زمینه شناورهای تندرو، تحقیقات محدودی در راستای بررسی رفتار و سایر پارامترهای هیدوردینامیکی شناورهای پله­دار انجام گرفته است. با توجه به این نکته که این نوع از شناورها نسبت به شناورهای تندروی مشابه می­توانند عملکرد هیدرودینامیکی مناسبتری داشته باشند، تحقیق و مطالعه در این راستا جزو نیازها و اولویت طراحان می­باشد. براساس این هدف در این پژوهش به بررسی تاثیر المان هیدرودینامیکی پله­ی عرضی بر درگ شناور تندروی تک بدنه پرداخته شده است. از آنجا که در این تحقیق به دنبال ارائه نتایج کلی بوده لذا تحقیقات تجربی انجام شده در این پژوهش بر روی مدل فریدزما در آزمایشگاه دریایی شهدای خلیج فارس، در سه زاویه جانبی مختلف در سرعت­ها و پارامترهای مختلف هندسی پله (شامل ارتفاع­ها و مکان­های مختلف پله)، انجام گرفته و در خروجی بخش تجربی تحقیق؛ مکان و ارتفاع بهینه پله در زوایای جانبی مختلف بررسی شده است. از دیگر دستاوردهای خروجی این تحقیق می­توان به روند ساخت مدل جدیدی از شناور که هم­زمان می­تواند ترکیبی از چند مدل باشد اشاره کرد.</span></span>
<span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">By investigating the research in the field of planing vessels, limited research has been conducted to investigate the behavior and other hydromantic parameters. Given that such vessels can have better hydrodynamic performance than similar vessels, research and study is one of the needs and priorities of designers. With this purpose, this study examines the effects of the transverse steps hydrodynamic element on the single hull planing vessel. Since researchers in this study are looking for general and not specific results, empirical research conducted on the Friedzema model, at three different deaerise angles as well as in different speeds and geometric parameters (different heights and locations steps) and at the exit of the experimental part of the research, the location and heights of the steps are expressed at different angles. Other output results of the present study are the process of building a new model of vessel that can simultaneously combine several models.</span></span>
شناور تندرو,پلهی عرضی,ارتفاع پله,مکان پله,روابط تحلیلی
Planing vessels,Transverse Step,Steps Height,Steps location,Analytical Formula
57
69
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-429-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad javad
Ameri
محمد جواد
عامری
mjameri1397@yahoo.com
10031947532846005266
10031947532846005266
No
Ph.D. Student, Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
Hossein
Ahmadi Danesh
حسین
احمدی دانش
hdanesh1381@yahoo.com
10031947532846005267
10031947532846005267
No
Assistant Professor, Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
amin
najafi
امین
نجفی
najafi.sharif@yahoo.com
10031947532846005268
10031947532846005268
Yes
Assistant Professor,Marine Engineering Group, Engineering Department,Imam Hossein University
استادیار، گروه مهندسی دریا، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)
Hamid
Kazemi
حمید
کاظمی
stableboat.90@hotmail.com
10031947532846005269
10031947532846005269
No
Assistant Professor, Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering, Imam Hossein University
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع