مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1401
11
1
gregorian
2023
2
1
18
37
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان نیروهای ناشی از امواج منفرد بر دیوارهای ساحلی با استفاده از نرمافزار OpenFOAM
Investigating the Amount of Forces Caused by Solitary Waves on Coastal Walls Using OpenFOAM Software
سازه های ساحلی
Marine Structures and near shore
مقاله پژوهشي
Research Paper
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">دیوارهای ساحلی یکی از روش</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">های حفاظت ساحل در مقابل فرسایش ساحلی و نیروهای مخرب امواج است. هدف این پژوهش شبیه</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">سازی برخورد موج با دایک ساحلی و مقایسه نتایج با مدل آزمایشگاهی است. برای شبیه سازی میزان نیروی مستهلک شده ی موج توسط دایک ساحلی از نرم­ افزار متن ­باز </span></span></span><span style="font-size:11.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#0d0d0d">Open FOAM</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d"> و مدل آشفتگی </span></span></span><span style="font-size:11.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#0d0d0d">K-ω SST</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d"> استفاده شد. با در نظر گرفتن شرایط مختلف برای مدل­ سازی، مجموعاً تعداد 45 آزمایش جهت اجرای برنامه انتخاب شد. مدل­ سازی در دو شرایط کلی با سازه و بدون سازه و برای سه ارتفاع سازه، سه موقعیت متفاوت قرارگیری سازه و پنج ارتفاع موج انجام گردید. نتایج نشان داد که جذب نیروها نسبت به حالت بدون سازه افزایش پیدا کرده</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">اند و می</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">توان گفت که وجود سازه توانسته تا 10 برابر نسبت به حالت بدون سازه در استهلاک نیروی موج نقش داشته باشد. شدت تغییرات نیروی وارد به سازه تابعی از ارتفاع موج است و با افزایش میزان ارتفاع موج این شدت تاثیر گذاری کاهش می</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">یابد. تحت ارتفاع</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">های متفاوت موج هرچه سازه از مخزن ایجاد موج دورتر باشد میزان نیروی وارد به سازه کاهش می</span></span></span><span style="font-size:12.0pt"><span cambria="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">­</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:#0d0d0d">یابد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:#0d0d0d">Coastal walls (dyke) are one of the methods of protecting the coast against coastal erosion and destructive forces of waves. The purpose of this study is to simulate the wave collision with the coastal dyke and compare the results with the laboratory model. Open FOAM open source software and K-ω SST turbulence model were used to simulate the amount of wave consumed by the coastal dyke. Taking into account the different conditions for modeling, a total of 45 experiments were selected to run the program. Modeling was performed in two general conditions with and without structures and for 3 heights of the structure, 3 different positions of the structure and 5 wave heights. The results showed that the absorption of forces has increased compared to the unstructured state and it can be said that the presence of the structure has been able to play a role in the dissipation of wave force up to 10 times compared to the unstructured state. The intensity of force changes in the structure is a function of wave height and this effect decreases with increasing wave height. Under different wave heights, the farther the structure is from the wave generating tank, the less force is applied to the structure.</span></span></span></div>
حفاظت ساحل,نیروی موج,مدلسازی عددی,سازهی دایک,اپنفوم
Coast Protection,Numerical Modeling,Dyke Structure,OpenFOAM
1
15
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-1580-3&slc_lang=fa&sid=1
Hossein
Valipour
حسین
ولی پور
hossein.v.s75@gmail.com
10031947532846005137
10031947532846005137
No
Shahrekord University
دانشگاه شهرکرد
Gholamreza
Shams
غلامرضا
شمس
g.shams@sku.ac.ir
10031947532846005138
10031947532846005138
Yes
Shahrekord University
دانشگاه شهرکرد
Elham
Ghanbari-Adivi
الهام
قنبری عدیوی
ghanbariadivi@sku.ac.ir
10031947532846005139
10031947532846005139
No
Shahrekord University
دانشگاه شهرکرد