مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
13
26
online
1
fulltext
fa
طراحی شکل بدنه یک زیرسطحی خودکنترل با رویکرد مستقیم
Designing an Autonomous Underwater Vehicle hull shape with direct approach
طراحي، هیدروديناميك و ساخت زيرسطحي
Submarine Hydrodynamic & Design
مقاله پژوهشي
Research Paper
<span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">طراحی هیدرودینامیکی شکل بدنه از اصلی­ترین مراحل طراحی بدنه یک وسیله زیرسطحی می­باشد. پارامترهای موثر در طراحی هیدرودینامیکی شکل بدنه شامل طول قسمت دماغه و دم، پروفیل آنها و نیز قسمت تخت جلوی دماغه و پشت دم می­باشند<span style="color:black;">. در</span></span> <span style="color:black;">مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر هریک از این پارامترها بر ضریب درگ بدنه از روش </span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">طراحی آزمایشها استفاده شده است. برای این منظور </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> ضمن معرفی دسته بدنه­های خانواده هیدرولب، نتایج به دست آمده از شبیه­سازی عددی جریان حول بدنه هیدرولب500 جهت طراحی آزمایشها بکار گرفته شده است. لذا در مرحله نخست یک نمونه آزمایش تجربی در تونل آب برای اعتبارسنجی پروفیل فشار بدنه هیدرولب500 انجام شده است. مقایسه نتایج تجربی و عددی بدنه هیدرولب500، اعتبار روش عددی بکارگرفته شده را نشان می­دهد. نتایج به دست آمده از کار حاضر نشان می دهد که به کمک روش ارئه شده با دقت بالایی می­توان ضریب درگ یک وسیله زیرسطحی خودکنترل را در طرح نهایی تخمین زد</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">.</span></span></span>
Hydrodynamic design of the exterior hull shape is a main step of body shape design. The effective parameters in this process include the length of the nose and tail, the blunt sections of nose and tail as well as the profiles of the nose and the tail. In the present study to investigate the effect of each of these parameters on the drag coefficient of the body, Design of Experiments (DOE) method is used. For this purpose, by introducing the Hydrolab family profiles, the results of numerical simulation of flow around the Hydrolab500 body was applied to design of experiments. In the first phase, a sample experiments in water tunnel was conducted to validate the pressure profile around Hydrolab500 body. Comparing experimental and numerical results shows the validity of the employed numerical methods. The results of the current work shows that by presented method the drag coefficient of an AUV in the final design can be estimated with high accuracy.
وسایل زیر سطحی خود کنترل, ضریب درگ, مایرینگ, طراحی آزمایش
AUV, Drag Coefficient, Myring, Design of Experiment
107
122
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-685-1&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Alijani
مجید
علیجانی
10031947532846003751
10031947532846003751
No
Iran University of Science and Technology
کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
Nowrouz Mohammad
Nouri
نوروز محمد
نوری
mnouri@iust.ac.ir
10031947532846003752
10031947532846003752
Yes
Iran University of Science and Technology
استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
Marhamat
Zeinali
مرحمت
زینعلی
10031947532846003753
10031947532846003753
No
Iran University of Science and Technology
دکترا مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران،