مهندسی دریا
Marine Engineering
Engineering & Technology
http://marine-eng.ir
1
admin
1735-7608
2645-8136
10.61186/marineeng
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
10
20
online
1
fulltext
fa
شبیه سازی انتقال رسوب پشت موج شکن بندر انزلی با هدف مقایسه نرم افزار ایرانی PMO Dynamics و MIKE21
Simulation of Sediment Transport behind Anzali Breakwater with the purpose of Comparison of Iranian PMO Dynamics Software and MIKE 21
سازه های ساحلی
Marine Structures and near shore
مقاله پژوهشي
Research Paper
احداث بنادر و سازه های ساحلی در حقیقت باعث تغییر در الگوی جریانات ساحلی و به تبع آن تغییر در الگوی رسوبگذاری میشود. در این تحقیق به منظور شبیه سازی انتقال رسوبات پس از احداث موج شکن های جدید انزلی دو مدل عددی PMO Dynamics که یک مدل ایرانی از انواع مدلهای دوبعدی است و MIKE 21 مورد استفاده قرار گرفت این دو مدل از دو روش متفاوت در حل شبکه محاسباتی استفاده می کنند که به منظور مقایسه بین دو روش، پس از تحلیل حساسیت و واسنجی ضرایب در هر مرحله، شبیه سازی الگوی انتشار امواج با ارتفاع 5/0، 1 و 5/1 متر در مدول موج طیفی، جریان های کرانه ای حاصل از انتقال امواج در مدول هیدرودینامیک و در نهایت شبیه سازی انتقال رسوب در مدول انتقال رسوب انجام شد و در هر مرحله نتایج دو مدل مقایسه گردید همبستگی حدود 90 درصد بین نتایج مدل ایرانی و مدل MIKE21 نشان داد با استفاده از مدل ایرانی و شبکه بندی از نوع نقطه مرکز با انجام محاسبات ساده تر و در زمانی تا 4 برابر کمتر می توان جواب های قابل قبولی را بدست آورد.
Construction of ports and coastal structures actually affects the coastal flow pattern and results in the changing of the sedimentation pattern. The research carried out in this paper, aims to simulate sedimentation process following the construction of the Bandar-e Anzali New Breakwaters at the site, using Iranian developed PMO hydrodynamics and well known MIKE21 modeling package developed by DHI. These two models utilize different mesh technique to solve the governing flow hydrodynamics and transport equations. So to compare the results obtained from these two models, sensitivity analysis and calibration procedures using field data were undertaken firstly. Then wave propagation pattern of waves with heights of 0.5, 1 and 1.5 m in the spectral wave module (SW), long shore currents in the hydrodynamic module (HD) and sediment transport simulation in the sediment transport module (SD) have been considered using both models. Various statistical parameters were obtained and the results showed good agreement between the two mentioned models with at least 90% correlation coefficient in all cases. Furthermore, the study showed acceptable results can be obtained by center point mesh-type technique using PMO Dynamics model with much easier calculation procedures that reduces the computation time significantly even by a factor of 4.
MIKE 21, PMO Dynamics,شبیه سازی انتقال رسوب, بندر انزلی
PMO Dynamics, MIKE 21, Mathematical Simulation, sediment Transport, Bander Anzali
39
49
http://marine-eng.ir/browse.php?a_code=A-10-428-1&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Jafarzadeh
الهام
جعفرزاده
elham.jafarzadeh90@gmail.com
10031947532846001754
10031947532846001754
No
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
Seyed Ali
Ayyoubzadeh
سیدعلی
ایوب زاده
ayyoub@modares.ac.ir
10031947532846001755
10031947532846001755
Yes
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس
Masoud
Montazeri Namin
مسعود
منتظری نمین
mnamin@ut.ac.ir
10031947532846001756
10031947532846001756
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Asghar
Bouhloly
اصغر
بهلولی
a_bohluly@yahoo.com
10031947532846001757
10031947532846001757
No
Namrood Company
شرکت نامرود