AU - Jalili, Iraj AU - Zarenezhad Ashkezari, Abbas TI - Modeling of the Diesel Hybrid Propulsion System for Vessels PT - JOURNAL ARTICLE TA - Marine-Engineering JN - Marine-Engineering VO - 14 VI - 28 IP - 28 4099 - http://marine-eng.ir/article-1-645-fa.html 4100 - http://marine-eng.ir/article-1-645-fa.pdf SO - Marine-Engineering 28 AB  - مدیریت انرژی کشتی‌ها برای ارتقای کارایی کشتی‌ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از مهمترین مسائلی می‌باشند که در سال‌های اخیر به‌عنوان نقطه عطفی در طراحی و ساخت شناورها مورد توجه قرار گرفته است. بررسـی رونـد انـرژی و توجـه بـه تغییـرات فنـاوری و اهمیـت ضوابـط سـختگیرانه تـر مسـائل زیسـت محیطــی در سال‌های اخیر منجر به یک چالش بزرگ در رابطه با آلودگی هوا، مدیریت انرژی و همچنین مواجهه با منابع رو به اتمام سوخت‌های فسیلی شده است. سیستم‌های پیشرانش هیبریدی امروزه یکی از راهکارهایی است که برای حل این معضل دنبال می‌شود. در این مقاله پس از معرفی سیستم شناور هیبریدی، مدل‌سازی و تعیین سیستم هیبریدی مناسب برای یک شناور سطحی، مورد بررسی قرار گرفته است. سپس محاسبات و روابط حاکم بر سیستم هیبرید موازی شناور سطحی ارائه گردیده و مدل‌سازی آن برای دو شناور عادی و هیبریدی با ‏استفاده از نرم‌افزار ‏ADVISOR‏ در پلتفرم ‏‎سیمولینک‏ ‏متلب‏ انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که شناور سطحی هیبرید موازی سبب بهبود 7% در بازدهی کلی و 1/7%در مقدار مصرف سوحت شده است. همچنین مقادیر آلاینده‌های HC و CO به‌ترتیب به میزان 44/0% و 39/0% کاهش پیدا کرده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Marine-Engineering PG - 31 PT - Research Paper YR - 2019