TY - JOUR T1 - Sensitivity Analysis of the Dynamic Response of CALM Oil Terminal, in The Persian Gulf Region Under Different Operation Parameters TT - آنالیز حساسیت پاسخ دینامیکی ترمینال نفتی CALM تحت اثر پارامترهای عملیاتی مختلف در منطقه خلیج فارس JF - Marine-Engineering JO - Marine-Engineering VL - 16 IS - 32 UR - http://marine-eng.ir/article-1-794-fa.html Y1 - 2020 SP - 73 EP - 84 KW - Sensitivity Analysis KW - Offshore oil terminal KW - CALM KW - Dynamic response KW - Mooring analysis N2 - در این مقاله به آنالیز حساسیت ترمینال CALM، تحت پارامترهای عملیاتی مختلف همچون عمق آب، وزن زنجیر، سرعت جریان، دوره تناوب موج، طول هاوسر و همچنین جابجایی ترمینال در جهت‌های مختلف و میزان تاثیر حضور تانکر برای بررسی رفتار رایزر (با پیکره‌بندی لیزی اس) در حین عملیات تخلیه/بارگیری پرداخته شده است. ‌برای مدلسازی ابتدا مشخصه‌های پاسخ هیدرودینامیکی ترمینال و شناور تانکر با استفاده از نرم‌افزار2018 ANSYS AQWA محاسبه شده و سپس خروجی‌های به دست آمده به نرم افزار ORCAFLEX10 برای مدل‌سازی و سناریوهای عملیاتی محتمل و مطالعه پاسخ اندرکنشی ترمینال، تانکر، خطوط مهاربندی و شرایط محیطی منتقل می‌شوند. نتایج نشان می‌دهد که پاسخ دینامیکی ترمینال نسبت به تغییرات سرعت جریان بیشترین حساسیت را از خود نشان می‌دهد. همچنین نتیجه می‌شود برای رایزر، هنگام جابجایی ترمینال در جهت نزدیک شدن به محل اتصال رایزر به بستر دریا (PLEM)، کشش ایجاد شده؛ و برای جابجایی ترمینال در جهت دور شدن از PLEM، لنگر خمشی؛ حالت‌های بحرانی‌ را شامل می‌شوند. لنگر خمشی در ابتدای رایزر و کشش موثر در انتهای رایزر بیشترین تاثیر را از مود عملیاتی اندرکنشی میان تانکر و ترمینال، می‌پذیرند. M3 10.29252/marineeng.16.32.73 ER -