AU - Mehrafrooz, Bahram AU - Edalat, Pedram AU - Dyanati, Mojtaba TI - Cost Consequence-Based Reliability Analysis of Bursting Failure Mode in Subsea Pipelines PT - JOURNAL ARTICLE TA - Marine-Engineering JN - Marine-Engineering VO - 15 VI - 29 IP - 29 4099 - http://marine-eng.ir/article-1-696-fa.html 4100 - http://marine-eng.ir/article-1-696-fa.pdf SO - Marine-Engineering 29 AB  - خطوط لوله در مسیر­های طولانی بدلیل دارا بودن مشخصاتی نظیر کارایی، ایمنی و هزینه­ی نسبی پایین بطوری گسترده در انتقال نفت و گاز مورد استفاده قرار می­گیرند. یکپارچگی خط لوله امری حیاتی و مهم برای قابل اطمینان بودن عملیات است. در این مطالعه، تاثیر کیفیت ساخت و عدم قطعیت­های متناظر با آن بر یکپارچگی خطوط لوله­ی دریایی مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور، تحلیل قابلیت اطمینان سازه تحت تاثیر خرابی ترکیدگی به عنوان متداول­ترین مود خرابی در خطوط لوله با در نظر گرفتن خطاهای متداول در ساخت و نیز اعمال پدیده خوردگی انجام و برآورد سال خرابی خط لوله بررسی شده است. در این میان پارامتر خطا در ضخامت لوله به عنوان مهمترین پارامتر در افزایش احتمال شکست ارزیابی می­شود. پیامدهای شکست تحت عنوان هزینه­های تعمیرات و بازرسی پس از خرابی سازه نیز مورد مطالعه قرار گرفته که نتایج حاکی از افزایش قابل ملاحظه هزینه­های ریسک با کاهش اندک دقت ساخت در یک دوره مفروض از طول عمر بهره برداری خط لوله است. همچنین مشخص شد در تلورانس­های مجاز ساخت آیین­ نامه­ی DNV احتمال شکست بطور ذاتی وجود داشته و با مکانیزم­های مخرب همچون خوردگی، می­توانند تشدید شوند CP - IRAN IN - Faculty of Offshore Structural Engineering, Petroleum University of Technology, Mahmoudabad, Iran LG - eng PB - Marine-Engineering PG - 197 PT - Technical Note YR - 2019