TY - JOUR T1 - Investigation of dynamic behavior of Anzali Port sandy soil reinforced with PET fibers TT - ارزیابی رفتار دینامیکی خاک ماسه بندر استحصالی انزلی بهسازی شده با خرده پلی- اتیلن ترفتالات ضایعاتی (PET) JF - Marine-Engineering JO - Marine-Engineering VL - 17 IS - 34 UR - http://marine-eng.ir/article-1-877-fa.html Y1 - 2021 SP - 37 EP - 48 KW - cyclic simple shear KW - Soil shear modulus KW - Damping soil KW - Bender element KW - polyethylene terephthalate (PET) N2 - امروزه توسعه بنادر با استفاده از استحصال رسوبات بستر دریا بسیار مرسوم است، که البته با توجه به ماهیت مصالح مورد استفاده و البته روش اجرای آن، اغلب دارای ضعف در خصوصیات مهندسی به ویژه ظرفیت باربری و نشست می‌باشند. برای رفع بسیاری از این مسائل نیاز به بهسازی این خصوصیات در خاک است. یکی از روش‌های مرسوم بهسازی خاک استفاده از روشهای تسلیح خاک است که اغلب دارای هزینه نسبتا بالایی در تامین مصالح و نحوه اجرای آن هستند، در این بین افزودن مواد ضایعاتی به خاک به دلیل وجود مزایای زیست محیطی و البته سهولت اضافه کردن آن در حین اجرای خاکریز، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که با توجه به افزایش تولید انواع پلاستیک در دهه‌های اخیر، تصمیم گرفته شد در این پژوهش از خرده‌های پلی اتیلن ترفتالات ضایعاتی برای بهسازی خاک استفاده شود. در پژوهش حاضر سعی شده است با استفاده از دستگاه برش ساده دینامیکی، آزمایش‌های دینامیکی بر روی نمونه‌های خاک ماسه ا‌ی اخذ شده از بندر استحصالی انزلی در 2 حالت بدون الیاف و بهسازی شده با خرده‌های پت تحت اثر 3 سربار انجام شده و تاثیر افزودن این مواد ضایعاتی بر پارامترهای دینامیکی خاک مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه با انجام آزمایش بندر المنت بر روی نمونه‌های مشابه اثر این افزودنی بر سرعت موج برشی و همچنین مقدار مدول برشی حداکثر بررسی شده است. M3 ER -