AU - Emami, Aerfeh AU - Mostafa Gharabaghi, Ahmad Reza TI - Improvement of the heave motion of a semi-submersible platform with damping sheets subjected to sea waves PT - JOURNAL ARTICLE TA - Marine-Engineering JN - Marine-Engineering VO - 19 VI - 38 IP - 38 4099 - http://marine-eng.ir/article-1-1007-fa.html 4100 - http://marine-eng.ir/article-1-1007-fa.pdf SO - Marine-Engineering 38 AB  - در این مطالعه، به منظور بهبود حرکت هیو سکوی نیمه مغروق از ورق­های میراگر استفاده شد. ابتدا سکوی نیمه مغروق متداولGVA4000 تحت قطار موج خطی تک جهته در آب عمیق در نظر گرفته شد. با استفاده از حل تحلیلی برپایه تئوری تفرق پاسخ حرکت هیو آن محاسبه شد. نتایج بدست آمده از حل تحلیلی با داده­های آزمایشگاهی در دسترس مقایسه شد. پس از اطمینان از صحت کارایی حل تحلیلی بکار گرفته شده، ورق­های میراگر به دور پانتون­های سکویGVA4000 مورد مطالعه نصب شد. پاسخ حرکت هیو سکوی اصلاح شده با تغییر در تعداد ورق­ها و عرض آنها تحت ضخامت ثابت در شرایط گوناگون امواج دریا مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش عرض ورق­های میراگر پاسخ حرکت هیو سکو کاهش می­یابد. علاوه بر این فرکانس طبیعی حرکت هیو سکو فاصله بیشتری را از فرکانس موج منظم تکی پیدا می­کند که این امر خطر ایجاد پدیده تشدید را به طور موثری کاهش خواهد داد. جمع­بندی نتایج نشان ­می­دهد که راهکار پیشنهاد شده یک روش ساده، موثر، اقتصادی و قابل اجرا به منظور بهبود حرکت هیو سکوی نیمه مغروق است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Marine-Engineering PG - 62 PT - Research Paper YR - 2023