TY - JOUR T1 - The Repair of Circumferential Through-Wall Cracked Pipe by Using Local Composite Patch TT - ترمیم استوانه‌ی حاوی ترک راه به در محیطی با استفاده از وصله‌ کامپوزیتی موضعی JF - Marine-Engineering JO - Marine-Engineering VL - 15 IS - 30 UR - http://marine-eng.ir/article-1-687-fa.html Y1 - 2020 SP - 41 EP - 51 KW - Cylindrical Pipe KW - Circumferential Through-Wall Crack KW - Stress Intensity Factor KW - Local Composite Patch KW - Three-Dimensional Finite Element Method N2 - در این مقاله اثر وصله کامپوزیتی در ترمیم لوله‌ی استوانه‌ای حاوی ترک راه به در محیطی تحت فشار داخلی بررسی شده است. برای این منظور با استفاده از روش اجزاء محدود سه‌بعدی و انتگرال J، ضرایب شدت تنش قبل و بعد از ترمیم تعیین شده است. جهت اطمینان از صحت مدل‌سازی، استوانه‌ی حاوی ترک محیطی راه به در، تحت کشش یکنواخت شبیه‌سازی و نتایج حاصل با حل تئوری مقایسه شده است. سپس به ترمیم استوانه ترک‌دار تحت فشار داخلی با استفاده از چهار وصله‌ کامپوزیتی بور/اپوکسی، کربن/اپوکسی، کولار/اپوکسی و شیشه/اپوکسی به صورت موضعی پرداخته شده است. نتایج تحقیق، تأثیر قابل توجه وصله‌های کامپوزیتی را در کاهش ضریب شدت تنش استوانه‌ی ترک‌دار نشان داده است. مشاهده شد استفاده از وصله‌های کامپوزیتی با سفتی بالاتر اثر کاهنده بیشتری بر ضریب شدت تنش دارد. همچنین تأثیر چیدمان وصله کامپوزیتی، خواص و ضخامت چسب بر ضرایب شدت تنش روی جبهه‌ی ترک ارزیابی شده است. M3 10.29252/marineeng.15.30.41 ER -