دوره 17، شماره 33 - ( 3-1400 )                   جلد 17 شماره 33 صفحات 121-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
2- دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (2289 مشاهده)
در کشتی¬های تجاری، مقاومت موج‌سازی بخشی از مقاومت کل بوده که برای کاهش آن، در سینه شناور حبابی سینه اضافه می شود. برای بررسی اثر حبابی سینه، مدل یک کشتی کانتینربر در دو حالت با حبابی سینه و بدون آن در سه عدد فرود 0.22، 0.26 و 0.30 شبیه‌سازی شد. در ابتدا، حل عددی اعتبارسنجی شده که نشان می¬دهد نتایج حل معتبرند. مطابق نتایج، وجود حبابی سینه مقاومت اصطکاکی را حداکثر %2 افزایش می دهد. در سه عدد فرود مذکور، مقاومت فشاری به ترتیب 17.1، 31.6 و 25.9 درصد کم می شود. حبابی سینه مقاوت کل را که مجموع مقاومت فشاری و اصطکاکی است، به ترتیب 1.8، 8.9 و 13.3 درصد کاهش می دهد. به علاوه، حبابی سینه ارتفاع موج ساخته شده روی بدنه و همچنین سطح آزاد را کاهش داده است. حبابی سینه در رفتار هیدرودینامیکی شناور اثر مثبت دارد که با افزایش عدد فرود، افزایش می یابد.
متن کامل [PDF 876 kb]   (1813 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1399/11/24 | پذیرش: 1400/3/13

فهرست منابع
1. https://en.wikipedia.org/wiki/ Bulbous_bow
2. Bray, P., (2004) Bulbous bows, http://www.dieselduck.info/library/01%20articles/bulbous_bows.htm, December.
3. Barrass, B., (2004) Ship Design and Performance for Masters and Mates, Elsevier. ISBN 9780080454948, pp.210.
4. Wigley, W.C.S., (1936) the Theory of the Bulbous Bow and its Practical Application, Newcastle Tyne.
5. Bertram, V. Schneekluth, H., (1998) Ship Design for Efficiency and Economy, Elsevier. ISBN 9780080517100.
6. Grosenbaugh, M.A. Yeung, R.W., (1989) Non-linear bow flows-An experimental and theoretical investigation, Seventeenth Symposium on Naval Hydrodynamics: Wakes, Free Surface Effects, Boundary Layers and Viscous Flows, Two-phase Flow, Propeller/appendage/hull Interaction, Washington, pp. 195-214, ISSN 0082-0849.
7. Moonesun, M., (2013) Handbook of Naval Architecture Engineering 2nd edition, Kanoon Pazhoohesh publication, pp414-417, In Persian.
8. Newman, J.N., (1977) Marine hydrodynamics, Cambridge, Massachusetts: MIT Press. ISBN 978-0-262-14026-3., p. 28.
9. Friedman, N., (1985) U.S. Battleships: An Illustrated Design History Annapolis, Maryland: Naval Institute Press. p. 235. ISBN 978-0-87021-715-9. OCLC 12214729.
10. Kludas, A., (2000) Record breakers of the North Atlantic, Blue Riband Liners 1838-1952. London: Chatham. ISBN 1-86176-141-4.
11. Lu, Yu, Xin Chang, and An-kang Hu, (2016) A hydrodynamic optimization design methodology for a ship bulbous bow under multiple operating conditions, Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics 10.1, pp330-345. [DOI:10.1080/19942060.2016.1159987]
12. Yang, Kyung-Kyu, and Yonghwan Kim., (2017) Numerical analysis of added resistance on blunt ships with different bow shapes in short wave, Journal of Marine Science and Technology 22.2, pp 245-258. [DOI:10.1007/s00773-016-0407-9]
13. Yu, Jin-Won, et al., (2017) Bow hull-form optimization in waves of a 66,000 DWT bulk carrier, International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering 9.5 pp 499-508. [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2017.01.006]
14. Hong, Z. C., et al. (2017) Self-blending method for hull form modification and optimization, Ocean Engineering 146, pp 59-69. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2017.09.048]
15. Lee, Cheol-Min, et al., (2019) Effect of bow hull forms on the resistance performance in calm water and waves for 66k DWT bulk carrier, International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering 11.2, pp723-735. [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2019.02.007]
16. SIMMAN 2008:16th Workshop on Verification and Validation of Ship Manoeuvring Simulation Methods, 14 April 2008, Copenhagen. http://www.simman2008.dk/KCS/kcs_geometry.htm
17. A Workshop on CFD in Ship Hydrodynamics, Tokyo, December 2-4, 2015. https://t2015.nmri.go.jp/

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.