دوره 15، شماره 30 - ( 11-1398 )                   جلد 15 شماره 30 صفحات 79-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده:   (3707 مشاهده)
در این پژوهش تمرکز اصلی بر روی پایش ناپایداری‌های دینامیکی بوجود آمده در یک شناور دوبدنه‌ی نیمه‌پروازی و کاهش دامنه‌ی این حرکات با استفاده از گُوِه‌ی پاشنه می‌باشد. این کار با استفاده از تحلیل مدل در اعداد فرود متفاوت در دو حالت بدنه‌ی اولیه و بدنه‌ی مجهز به گُوِه انجام گرفته است. حل عددی نیز با استفاده از حل معادلات متوسط‌گیری شده‌ی ناویر-استوکس و کد متن‌باز اوپِن‌فوم ارائه شده است. علاوه‌ بر صحت‌سنجی روش حل عددی بر مبنای داده‌های تجربی می‌توان مشاهده نمود که نصب گُوِه در پاشنه‌ی شناور اثر بسیار مثبتی در کاهش دامنه‌ی ناپایداری حرکات شناور در آب آرام داشته است. تأثیر این کاهش ناپایداری را می‌توان در نمودار مقاومت-سرعت شناور نیز مشاهده نمود. مهمترین دست‌آورد این تحقیق ایجاد یک تانک عددی معتبر برای شبیه‌سازی حرکات دینامیکی شناور و ثبت دقیق جزئیات جریان سیال در اطراف بدنه‌های پروازی و نیمه‌پروازی می‌باشد. حاصل نصب گُوِه و تحلیل عددی و تجربی، ثبت کاهش 12 درصدی در مقاومت شناور در سرعت طراحی آن می‌باشد. 
متن کامل [PDF 1142 kb]   (1748 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1398/5/3 | پذیرش: 1398/9/5

فهرست منابع
1. Karafiath, G., Fisher, S.C., (1987), The effect of stern wedges on ship powering performance. Naval Engineering Journal, May, p.27-11. [DOI:10.1111/j.1559-3584.1987.tb02113.x]
2. Bojovic, P., Sahoo, P.K., (2004) Effect of stern wedges and advanced spray rail system on calm water resistance of high-speed displacement hull forms, Proceedings of Pacific 2004 International Maritime Conference; 2004 February 3-5; Sydney.
3. Jadmiko, E., Syarif, I., Arif, L., (2018), Comparison of Stern Wedge and Stern Flap on Fast Monohull Vessel Resistance, International Journal of Marine Engineering Innovation and Research, Vol.3(2), p.41-9. [DOI:10.12962/j25481479.v3i2.4601]
4. Salas, M., Tampier, G., (2013), Assessment of appendage effect on forward resistance reduction, Ship Science & Technology, Vol.7(13), p.37-9. [DOI:10.25043/19098642.82]
5. Jangam, S., Subramanian, V.A., Krishnankutty, P., (2019), Computational Study on the Hydrodynamic Effects of Interceptors Fitted to Transom of Planing Vessel, Proceedings of the Fourth International Conference in Ocean Engineering (ICOE2018), Lecture Notes in Civil Engineering 22; 2019 Jan 18; Singapore. [DOI:10.1007/978-981-13-3119-0_39]
6. John, Sh., Khan, M.D.K., Praveen, P.C., Korulla, M., Panigrahi, P.K., (2011), Hydrodynamic performance enhancement using stern wedges, stern flaps and interceptors for ships, International Conference on Ship and Offshore Technology; 2011Dec 8-9; INDIA Kharagpur.
7. Mansoori, M., Fernandes, A.C., Ghassemi, H., (2017), Interceptor design for optimum trim control and minimum resistance of planning boats, Applied Ocean Research, Vol.69, p.100-6. [DOI:10.1016/j.apor.2017.10.006]
8. Song, K., Guo, Ch., Gong, J., Li, P., Wang, L., (2018), Influence of interceptors, stern flaps, and their combinations on the hydrodynamic performance of a deep-vee ship, Ocean Engineering, Vol.170, p.306-15. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2018.10.048]
9. Day, A.H., Cooper, Ch., (2011), An experimental study of interceptors for drag reduction on high-performance sailing yachts, Ocean Engineering, Vol.38, p.983-12. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2011.03.006]
10. Park, J.Y., Choi, H., Lee, J., Choi, H., Woo, J., Kim, S., et al., (2019), An experimental study on vertical motion control of a high-speed planning vessel using a controllable interceptor in waves, Ocean Engineering, Vol.173, p.841-10. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2019.01.019]
11. Mansoori, M., Fernandes, A.C., (2016), The interceptor hydrodynamic analysis for controlling the porpoising instability in high speed, Applied Ocean Research, Vol.57, p.40-12. [DOI:10.1016/j.apor.2016.02.006]
12. Avci, A.G., Barlas, B., (2019), An experimental investigation of interceptors for a high speed hull, International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering, Vol.11(1), p.256-18. [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2018.05.001]
13. Mansoori, M., Fernandes, A.C., (2015), Hydrodynamics of the interceptor on a 2-D flat plate by CFD and experiments, Journal of Hydrodynamics, Vol.27(6), p.919-15. [DOI:10.1016/S1001-6058(15)60555-8]
14. Ghadimi, P., Sajedi, S.M., Tavakoli, S., (Articles in Press), Experimental Study of the Wedge Effects on the Performance of a Hard-chine Planing Craft in Calm Water, Scientia Iranica, DOI: 10.24200/sci.2018.20607. [DOI:10.24200/sci.2018.20607]
15. Jasak, H., (1996), Error Analysis and Estimation for the Finite Volume Method with Applications to Fluid Flows, Imperial College, London, UK (Ph.D.thesis.
16. Rusche, H., (2002), Computational Fluid Dynamics of Dispersed Two-phase Flows at High Phase Fractions, Imperial College, London, UK (Ph.D.thesis).
17. Berberović, E., Van Hinsberg, N., Jakirlić, S., Roisman, I., Tropea, C., (2009), Drop impact onto a liquid layer of finite thickness: dynamics of the cavity evolution, Physical Review E., Vol.79(3), p.36306. [DOI:10.1103/PhysRevE.79.036306]
18. Menter, F.R., (2009), Review of the shear-stress transport turbulence model experience from an industrial perspective, International Journal of Computational Fluid Dynamics, Vol.23(4), p.305-12. [DOI:10.1080/10618560902773387]
19. ITTC, Recommended Procedures. General Guideline for Uncertainty Analysis in Resistance Tests. 7.5-02-02-02, 2014.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.