دوره 16، شماره 31 - ( 2-1399 )                   جلد 16 شماره 31 صفحات 52-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
چکیده:   (4403 مشاهده)
امروزه در بحث طراحی و ساخت کشتی، استفاده بهینه از انرژی، افزایش سرعت، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین ارزیابی عملکرد کشتی در شرایط دریای مواج، به دلیل افزایش مقاومت کشتی، افزایش مصرف سوخت و به دنبال آن افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر، به حل عددی مدل کشتی کانتینربر ایران بوشهر در آب آرام جهت شبیه‌سازی جریان سطح آزاد اطراف بدنه و برآورد نیروی مقاومت کل و سپس پیش‌بینی حرکات کشتی با دو درجه آزادی هیو و پیچ تحت امواج منظم با زاویه‌ی برخورد 180 درجه پرداخته شده است. در انتها نتایج حاصل از شبیه‌سازی کشتی در شرایط مختلف ارائه و مقایسه گردیده است. جهت اعتبارسنجی روش حل، از مدل کشتی KCS استفاده شد. شبیه‌سازی عددی جهت حل جریان ناپایدار سه‌بعدی تراکم ناپذیر، بر پایه‌ی RANS ناپایدار در STAR-CCM+ انجام شده است. 
متن کامل [PDF 1176 kb]   (1666 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک عددی
دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1399/1/18

فهرست منابع
1. Olmer N, Comer B, Roy B, Mao X, Rutherford D. "Greenhouse gas emissions from global Shipping, 2013-2015". The International Council on Clean Transportation. 2017.
2. Ronen D. "The effect of oil price on containership speed and fleet size". Journal of the Operational Research Society. 2011;62(1):211-6. [DOI:10.1057/jors.2009.169]
3. Schmitke RT. "Ship sway, roll, and yaw motions in oblique seas". 1978.
4. Newman JN. "The theory of ship motions": Academic Press New York; 1978. [DOI:10.1016/S0065-2156(08)70268-0]
5. Faltinsen O, Zhao R. "Numerical predictions of ship motions at high forward speed". Phil Trans R Soc Lond A. 1991;334(1634):241-52. [DOI:10.1098/rsta.1991.0011]
6. BECK RF, REED AM, SCLAVOUNOS PD, HUTCHISON BL. "Modern computational methods for ships in a seaway. Discussion. Author's closure". Transactions-Society of Naval Architects and Marine Engineers. 2001;109:1-51.
7. Simonsen CD, Otzen JF, Joncquez S, Stern F. "EFD and CFD for KCS heaving and pitching in regular head waves". Journal of Marine Science and Technology. 2013;18(4):435-59. [DOI:10.1007/s00773-013-0219-0]
8. Hochbaum AC, Vogt M, editors. "Towards the simulation of seakeeping and maneuvering based computation of the free surface viscous ship flow". Proceedings of the 24th Symposium on Naval Hydrodynamics, Fukuoka, Japan; 2002.
9. Carrica PM, Paik K-J, Hosseini HS, Stern F. "URANS analysis of a broaching event in irregular quartering seas". Journal of Marine Science and Technology. 2008;13(4):395-407. [DOI:10.1007/s00773-008-0022-5]
10. Kandasamy M, Ooi SK, Carrica P, Stern F, Campana EF, Peri D, et al. "CFD validation studies for a high-speed foil-assisted semi-planing catamaran". Journal of marine science and technology. 2011;16(2):157-67. [DOI:10.1007/s00773-011-0120-7]
11. Kim W, Van S, Kim D. "Measurement of flows around modern commercial ship models". Experiments in fluids. 2001;31(5):567-78. [DOI:10.1007/s003480100332]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.