دوره 16، شماره 32 - ( 9-1399 )                   جلد 16 شماره 32 صفحات 117-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه مالک اشتر
چکیده:   (2589 مشاهده)
با توجه به استفاده روزافزون کامپوزیت‌ها در بدنه‌ی شناورها و قرارگرفتن مداوم در معرض بارهای نوسانی، در این تحقیق به پیاده‌سازی الگوریتم تخمین عمر خستگی پوسته کامپوزیتی شناور تندرو پرداخته می‌شود. در این راستا ابتدا الگوریتم مدل خستگی انتخاب شده که بر مبنای کاهش خواص مکانیکی و متغیر آسیب به تحلیل سازه موردنظر می‌پردازد، معرفی می‌گردد. این مدل با استفاده از زیربرنامه UMAT در نرم‌افزار آباکوس، اجرایی شده و مورد صحت‌سنجی قرارگرفته است. سپس با محاسبه بار اسلمینگ از استاندارد DNVGL و مشخصات شناور، ضخامت پوسته تعیین شده و بر اساس مدل خستگی موردنظر عمر خستگی پوسته‌ی بدنه شناور تندرو تحت فشار نوسانی دریا تحلیل می‌گردد. نتایج نشان می‌دهد مدل خستگی مورد استفاده قابلیت مناسبی از لحاظ اجرا در نرم‌افزار برای تخمین عمر دارد. همچنین در صورت طراحی پوسته بر مبنای فشار اسلمینگ و با توجه به ضریب اطمینان پیشنهادی عمر خستگی پوسته در بارگذاری فشار دریا بسیار زیاد است. 
متن کامل [PDF 939 kb]   (2106 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه کشتی
دریافت: 1399/4/4 | پذیرش: 1399/9/17

فهرست منابع
1. H. Mao, S. Mahadevan, (2002), Fatigue damage behavior of composite materials, Journal of Composite Structures 58: 405-410. [DOI:10.1016/S0263-8223(02)00126-5]
2. Lee Chi-seung, et al., (2015), Initial and progressive failure analyses for composite laminates using puck failure criterion and damage-coupled finite element method, Journal of Composite Structures 121: 406-419. [DOI:10.1016/j.compstruct.2014.11.011]
3. Boller KH., (1970), Some fatigue characteristics of glass-reinforced composite laminates. ASME Paper.
4. Owen MJ., Howe RJ., (1972), Accumulation of damage in a glass-reinforced plastic under tensile and fatigue loading. Journal of Phys D: 5(9): 1637-1649. [DOI:10.1088/0022-3727/5/9/319]
5. Hashin Z., Rotem A., (1973), Fatigue failure criterion for fiber reinforced materials. Journal of Composite Material, 7: 448-464. [DOI:10.1177/002199837300700404]
6. Halpin JC., Jerina KL., and Johnson, TA., (1973), Characterization of composites for the purpose of reliability evaluation, in analysis of the test methods for high modulus fibers and composites, ASTM STP 521, pp. 5-64. [DOI:10.1520/STP36479S]
7. Curtis PT., Moore BB., (1987), A comparison of the fatigue performance of woven and non-woven CFRP laminates in reversed axial loading. Journal of Fatigue; 9:67-78. [DOI:10.1016/0142-1123(87)90047-8]
8. Wen, Yazdani, (2008), Anisotropic damage model for woven fabric composites during tension-tension fatigue, Journal of Composite Struct. 82:127-31. [DOI:10.1016/j.compstruct.2007.01.003]
9. Biner SB., Yuhas VC., (1989), Growth of short fatigue cracks at notches in woven fiber glass-reinforced polymeric composites. Journal of Eng Mater Tech Trans ASME; 111:363-7. [DOI:10.1115/1.3226480]
10. Naik NK., (2003), Woven-fibre thermoset composites, Journal of Fatigue; 19:58-67 [DOI:10.1201/9781439823255.ch10]
11. Ch. Hochard, Y. Thollon., (2010), A generalized damage model for woven ply laminates under static and fatigue loading conditions. Journal of Fatigue; 32: 158-165. [DOI:10.1016/j.ijfatigue.2009.02.016]
12. Wicaksono S., Chai GB., (2013), The response of woven CFRP under static and fatigue loading. Journal of Adv Mater Res; 651:221-6. [DOI:10.4028/www.scientific.net/AMR.651.221]
13. Wicaksono S, Chai GB, (2015), Life prediction of woven CFRP structure subject to static and fatigue loading, Journal of Composite Structures Vol. 119, pp. 185-194. [DOI:10.1016/j.compstruct.2014.08.017]
14. DNV standard; (2013), Part 3, Chapter 4, Section C, Table C1, Pages 10.
15. DNVGL standard; (2018), Part 3, Chapter 1.
16. Gelyerdi, F. and Shakeri, M., (2015), Design of Sandwich panel layers in a composite high speed craft according to DNV standard and FEM, M.Sc. Thesis, Mechanical Department, Babol University of Technology. (In Persian)

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.