دوره 13، شماره 26 - ( 11-1396 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 129-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد،
چکیده:   (4480 مشاهده)
بررسی نیروهای هیدرودینامیکی ایجاد شده در اثر برخورد اجسام به سطح آب در طراحی سازه از اهمیت خاصی برخوردار است. نیروی برخورد با آب در شناورهای تندرو و ضربه امواج به سکوها از نمونه های متداول این پدیده هستند. بررسی پدیده برخورد با استفاده از روشهای تحلیلی به علت پیچیدگی فراوان آن عملاً امکان‌پذیر نیست. همچنین ساخت مدل و انجام آزمایش به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. تحقیقات متعددی در زمینه برخورد سازه‌های مختلف به سطح آب صورت پذیرفته است که تعامل بین سازه و سیال با توجه به تغییر شکل زیاد سیال، تحلیل مسائل را با مشکل مواجه می‌نماید. در این پروژه برخورد یک پرتابه استوانه‌ای شکل با سطح آب در سرعت‌ها و زاویه‌های مختلف با استفاده از روش اویلری-لاگرانژی توسط نرم‌افزار LS-DYNA بررسی شده است. برای مدل‌سازی، ابتدا مدل سه‌بعدی پرتابه بوسیله نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه تهیه شده و سپس در محیط نرم‌افزار LS-DYNA شبکه بندی و تکمیل شده و مدل آب و هوا نیز در همین محیط ایجاد گردیده است. شبیه‌سازی با تعریف شرایط مرزی صورت پذیرفته است که نتایج آن نشان‌دهنده تاثیرات زیاد تغییر سرعت پرتابه در افزایش تنش، کرنش پلاستیک و همچنین کاهش سرعت پرتابه در اثر برخورد با آب است.
متن کامل [PDF 827 kb]   (1868 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه کشتی
دریافت: 1396/6/16 | پذیرش: 1396/11/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.