دوره 13، شماره 26 - ( 11-1396 )                   جلد 13 شماره 26 صفحات 107-122 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (286 مشاهده)

فرآیند طراحی وسایل زیرسطحی خودکنترل شامل مراحل مختلفی از جمله طراحی شکل­بدنه می­باشد. طراحی هیدرودینامیکی شکل بدنه از اصلی­ترین مراحل طراحی بدنه یک وسیله زیرسطحی می­باشد. پارامترهای موثر در طراحی هیدرودینامیکی شکل بدنه شامل طول قسمت دماغه و دم، پروفیل آنها و نیز قسمت تخت جلوی دماغه و پشت دم می­باشند. در مطالعه حاضر به منظور بررسی تاثیر هریک از این پارامترها بر ضریب درگ بدنه از روش  طراحی آزمایشها  استفاده شده است. برای این منظور  ضمن معرفی دسته بدنه­های خانواده هیدرولب، نتایج به دست آمده از شبیه­سازی عددی جریان حول بدنه هیدرولب500 جهت طراحی آزمایشها بکار گرفته شده است. لذا در مرحله نخست یک نمونه آزمایش تجربی در تونل آب برای اعتبارسنجی پروفیل فشار بدنه هیدرولب500 انجام شده است. مقایسه نتایج تجربی و عددی بدنه هیدرولب500، اعتبار روش عددی بکارگرفته شده را نشان می­دهد. نتایج به دست آمده از کار حاضر نشان می دهد که به کمک روش ارئه شده با دقت بالایی می­توان ضریب درگ یک وسیله زیرسطحی خودکنترل را در طرح نهایی تخمین زد.

متن کامل [PDF 1582 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Submarine Hydrodynamic & Design
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸