دوره 13، شماره 25 - ( 6-1396 )                   جلد 13 شماره 25 صفحات 22-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (4193 مشاهده)

برای اکثر شناورها، مقاومت اصطکاکی بدنه در آب، بیشترین سهم را در مقاومت کل کشتی دارد؛ بنابراین در چند دهه گذشته تحقیقات بسیاری در زمینهی کاهش مقاومت اصطکاکی کشتی انجام‌شده است. در این میان، شناورهای پله‌دار با کاهش قابل‌توجه در میزان سطح خیس جایگاه ویژه‌ای در شناورهای تندرو پروازی دارند. در این پژوهش تأثیر ایجاد تک پله عرضی در ورق تخت در آب آرام با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و تحلیل‌شده است. ابتدا شناور به‌صورت ورق پروازی درتریم و آبخور ثابت در آب آرام مدل شده است. با اضافه کردن پله عرضی به هندسه مدل، نسبت درگ اصطکاکی به لیفت کل ورق ارزیابی گردیده و نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی با نتایج موجود مقایسه شده‌اند. همچنین، تغییرات مقدار درگ اصطکاکی و طول سطح خیس در اثر جابجایی موقعیت طولی پله و تغییر در ارتفاع پله بررسی‌شده‌اند.

متن کامل [PDF 957 kb]   (1706 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1394/12/19 | پذیرش: 1395/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.