پیام خود را بنویسید
دوره 9، شماره 18 - ( 12-1392 )                   جلد 9 شماره 18 صفحات 70-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghiseh A, Rahi A. Effect of Corrosive Environment on Fatigue Crack Propagation in Deep Water Riser. Marine Engineering 2014; 9 (18) :59-70
URL: http://marine-eng.ir/article-1-232-fa.html
مقیسه امیر، رهی عباس. اثر حضور عامل خورنده بر رشد ترک خستگی در رایزرهای آب عمیق. مهندسی دریا. 1392; 9 (18) :59-70

URL: http://marine-eng.ir/article-1-232-fa.html


1- شرکت نفت فلات قاره ایران
2- دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (8943 مشاهده)
در این تحقیق به مطالعه عمر شکست خوردگی رایزر پرداخته خواهد شد. به این منظور ابتدا نیروهای وارد بر رایزر بررسی شده و مدلی از رایزر که شامل تمام عوامل تحریک آن باشد به دست خواهد آمد. برای برآورد نیروهای هیدرولیکی وارد بر رایزر از تئوری امواج دامنه کوتاه و رابطه اصلاح شده موریسون استفاده خواهد شد. سپس روابط حاکم بر تعادل دینامیکی رایزر استخراج گردیده و با توجه به نوسان رایزر در اثر نیروهای وارده، توزیع ممان خمشی و نیز اثرات وزن و حضور سکو در سطح دریا به دست می‌آید و تاریخچه بارگذاری در هر مقطع با استفاده از برآیند تنش‌های خمشی و محوری محاسبه می‌گردد. از آنجا که رایزرها در معرض دو محیط خورنده آب دریا و نیز نفت حاوی سولفید هیدروژن (نفت ترش) قرار دارند، حضور یک ترک اولیه می تواند اثرات مخربی داشته باشد و وقوع شکست خوردگی محتمل خواهد بود. به این منظور با در نظر گرفتن یک ترک اولیه، عمر شکست در طول رایزر و در حضور سیال خورنده تخمین زده می شود. در نهایت اثر حضور عامل خورنده آب دریا و نیز سولفید هیدروژن بر رشد ترک و در نهایت عمر شکست رایزر مطالعه خواهد گردید. به منظور حل معادلات حاکم بر تعادل دینامیکی رایزر از روش‌های عددی رانج کاتا و تفاضل محدود استفاده خواهد شد.
متن کامل [PDF 1943 kb]   (3358 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سازه های فراساحلی
دریافت: 1391/11/22 | پذیرش: 1392/12/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.